Chicha.pl

Blog o Ameryce Łacińskiej

Meksyk socialmedia społeczeństwo

Meksykańskie kartele narkotykowe publikują viralowe TikToki. Pokazują luksus, broń i egzotyczne zwierzęta.

To nie nowość, że przemytnicy narkotyków (narcotraficantes) pojawiają się w mediach społecznościowych, ale tym razem ich filmiki na TikToku wraz z początkiem listopada stały się viralem.

Narkokultura czyli „Od pucybuta do milionera” i szlachetność Robin Hooda.

Chyba każdy chociaż raz zetknął się ze słowem „Narco” czy słyszał o przemycie narkotyków w Ameryce Łacińskiej (głównie Kolumbii i Meksyku). Na netflixie znajdziemy kilka produkcji opierających się na faktach opowiadających o autentycznych kartelach czy słynnych baronach i baronkach narkotykowych. „Narcos” to absolutny hit jeśli chodzi o seriale tego typu mówiący o najsłynniejszym kolumbijskim „królu kokainy” Pablo Escobarze.

Narkokultura jest zjawiskiem opartym na konstruowaniu pewnej tożsamości, jest sposobem życia. Eseista Omar Rincón twierdzi, że nie dotyczy ona już tylko samych handlarzy. Przeniknęła ona w głąb świadomości społecznej Meksykanów i Kolumbijczyków. „Wszyscy nosimy w sobie narco”, ale nie oznacza to, że nimi jesteśmy. Chodzi o sposób myślenia, działania, posiadania marzeń. Objawia się to w rozumowaniu i komunikowaniu. Wszystkie chwyty są dozwolone, prawo można kupić.

Sukces w kulturze Narco oznacza wysoki poziom konsumpcyjnego stylu życia. Prawo i religia są dobre wtedy kiedy służą, są dobre, sprawiedliwie, dają poczucie ochrony. Świat opiera się na walce o przetrwanie. Przemyt to szybka i łatwa droga do bogactwa, wybicie się z niskiej do wysokiej pozycji w hierarchii społecznej, do której nie miało się wcześniej dostępu. Ma to w sobie jakąś nutkę legendy „od pucybuta do milionera”, a także heroizmu Robin Hooda. Zabiera się bogatym i daje biednym jak np. robił to Pablo Escobar.

Narkokulturowy PR

Wizerunek jest niesamowicie istotny dla Narcos. Media stają się pośrednikiem w dialogu pomiędzy kartelami, a także ofiarami i ich rodzinami. Powstają filmy, telenowele (często pisane według wskazówek narkotykowych bossów), ale także notki prasowe. Te ostatnie często tworzone były w wyniku szantażu. Zdjęcia poturbowanych ciał są publikowane na pierwszej stronie właśnie w wyniku zastraszania. W XXI wieku kolejnym narzędziem do tworzenia, utrzymywania i rozprzestrzenienia „legendy” narcos stały się media społecznościowe, a ostatnio także tytułowy TikTok.

Tiktoki przemytników trafiają głównie do osób ze Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Filmiki nie pokazują zabójstw natomiast ma miejsce przemoc. Możemy zobaczyć luksus oraz pokaz używanych przez narcotraficantes broni. Wszystko to w muzycznej oprawie zespołów z meksykańskiego stanu, w którym popularne są gangi, czyli Sinaloa. Obecny jest także gatunek muzyczny corridos. Często używa się go, aby w sposób patetyczny opowiedzieć heroizm oraz historię baronów narkotykowych.

„Wiadomość musi być szybka, musi być atrakcyjna i musi być viralowa (…) Przemoc staję rozrywkowa, nawet dodajemy do niej muzyczkę.

León Olvera dla New York Times.

„To jest narkomartketing”

…mówi Alejandra León Olvera, antropolożka z hiszpańskiego Uniwersytetu w Murcii. Zajmuje się ona badaniem obecności zorganizowanych grup przestępczych w mediach społecznościowych. Narzędzie to dla przemytników jest więc kolejnym miejscem, w którym mogą się 'pokazać” i opowiedzieć swoją historię. Widzowie mogą oglądać ich z bezpiecznego dystansu, jedynie włączając Tiktoka. Nadal jednak istnieje różnica między netflixowym serialem, a prawdziwymi przestępcami.

Tony bankontów, święcące samochody, broń, egzotyczne zwierzęta. Taki wizerunek budują sobie narcotraficantes promując swoją kulturę i w efekcie mają setki tysięcy wyświetleń na TikToku. Mają możliwość zamaskowania rozlewu krwi oraz zabójstw. Obiecują luksus i zachęcają młode osoby do dołączenia.

Raz trafiło na „For You” i stamtąd nie zniknęło.

Tak jak wspomniałam kartele od lat obecne są w mediach społecznościowych. Tym razem udało się im stać viralem ponieważ trafili na stronę „For You” na TikToku. Kategoria ta cechuję się tym, że każdy użytkownik, który przegląda tę sekcję trafi na content do niego dopasowany pod względem zainteresowań i upodobań. Miliony osób dały „serduszko” treściom jakie wstawiają narkosi i udostępniły filmiki. Algorytm więc sam zaczął uważać te treści za interesujące i wrzucać je do wspomnianej kategorii. Stworzyła się jedna wielka fala.

Co na to polityka TikToka?

Polityka TikToka przecież jasno mówi o zakazie publikowania treści pokazujących przemoc. Odpowiedź jaką uzyskał New York Times od rzecznika wspomnianego medium mówi, że TikTok gwarantuje i zobowiązuje się do współpracy z organami ścigania w celu zwalczania przestępczości zorganizowanej. Dlatego też tego typu konta promujące nielegalne aktywności zostają usuwane. Niemniej jednak algorytm TikToka postrzega takie treści jako potencjalny viral i mogą się one pojawić w głównym feedzie.

Rekord liczby zabóstw wyniku przemocy w Meksyku.

W Meksyku pobito rekord jeśli chodzi o liczbę zabitych w wyniku przemocy1. Według rządu 2020 rok zakończy się liczbą 40 800 osób, które w ten sposób zginęły. Jest to najwyższa liczba od 1990 roku. W 2019 zarejestrowano 35 588 przypadków ofiar. Mówi się, że wzrost ten jest wynikiem m.in. powodów jakim jest narcotráfico i wojna z nim. Według meksykańskiej „Jednostki Analityki Finansowej” (UIF) istnieje 11 karteli narkotykowych rozproszonych w 32 stanach omawianego kraju. Nazywają się: Jalisco Nueva Generación, Los Zetas, cartel del Golfo, La Unión Tepito itd.

Kompilacja najlepszych #carteltiktok

______

1 „Los cárteles mexicanos invaden TikTok” https://www.nytimes.com/es/2020/11/28/espanol/america-latina/cartel-tiktok.html [dostęp: 11.12.2020]

http://www.e-znaczenia.pl/?p=950

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *